MAJ

I vanlig ordning misslyckas jag med att få till ett inlägg som detta i början av månaden, det kommer istället lite så här nästan halvvägs till nästa... Men vad gör det om hundra år liksom? Våren är här med full kraft och även fast vissa utropar att sommaren här här nu känner jag att jag vill hinna njuta av våren precis som den är, varm och härlig, stormig och busig, knoppar som slår ut och vattendrag som svämmar över. Det här är mitt maj.
 
• D A T U M •
 
4/5 Jag och Magda tog årets första dopp. Kallt som satan men skönt efteråt. Sedan jag var liten har jag alltid doppat mig dagen efter att sjön sköljt, i år var jag några dagar sen men Runn skjöljde på tisdagen så inte så tokigt ändå. Och nej, dopp i samband med bastu eller när isen ligger räknas inte.
 
7/5 Sommarfysen för hockeyn drog igång och vi kör ihop med samma gäng som förra året, grymt rolig träning och ständigt utmanande. Igår var jag skakis efteråt och ikväll ska vi springa intervaller. Det är väldigt varierande pass och alltid väldigt jobbigt. 
 
12/5 Vi ska springa ett stafettlopp med hockeyn, Tiskenloppet, där vi tillsammans ska få ihop ett marathon. Det ska bli roligt att kämpa tillsammans och en bra utmaning. På morgonen har jag dock annat uppdrag när jag, farmor, pappa och Nella ska stå vid en av vätskekontrollerna längs Dalkarlsvandringen, en liten tradition vi har. Helgen efter ska antagligen jag och pappa åka till Stockholm och bära fanan från vår by också, men vi får se hur det blir med det.
 
27/5 Mors dag <3 Vår fina, älskade mamma ska vi såklart krama lite extra på en sådan dag. Kanske kan vi ge henne en riktigt varm och härlig dag att njuta av. 
 
 
• 1 0  S A K E R   J A G   V I L L   G Ö R A   I   M A J •
 
1. Grillpremiär. På fredag ska vi grilla hemma i byn och det blir första för i vår, vi tänker oss någon slags knytis och jag är säker på att det kommer bli både gott, mysigt och härligt. Längtar!
 
2. Fortsätta träna. Fysträningen har bara hållt på en vecka än men det känn verkligen som att jag är inne i en bra träningsperiod nu, tränar väl inte perfekt och inte allt för mycket heller men det känns roligt, motiverande och jag ser liksom fram mot varje pass. Springer på morgonen två dagar i veckan, tre fyspass med hockeyn i veckan, något lite längre löppass och sedan en eller två vändor till gymmet, det är väl ungefär vad man hinner med.
 
3. Umgås. Kort och gott, vill hinna umgås med alla mina nära och kära på ett eller annat sätt <3
 
4. Övningsköra. Det är dags att damma av skinnstället och rulla ut motorcykeln igen, med skräckblandad förtjusning. Så här i förväg känns det nästan jobbigt men jag vet att när vi väl drar ut kommer det bara kännas spännande och roligt!
 
5. Gå på upptäcksfärd. Hitta nya rundor här i närheten, gå vilse på stigar jag inte gått förut, hitta fina platser, besöka Källslätten, upptäcka och se mig omkring i allt det vackra som finns nära.
 
6. Hålla köpförbudet. Första maj bestämde jag mig för att jag inte får köpa någonting på hela maj, förutom i mataffärer. Det går bra än så länge (bortsett från ett loppisfynd för 30 kr) och jag tänker mig att det är en bra grej att hålla månaden ut. Inte för att jag är den som shoppar loss åt höger och vänster utan bara för att jag vill. Eventuellt att jag nöjer mig med att hålla det till 26/5 när jag och Ellinor förhoppningsvis ska iväg på utflykt till en enorm butik med inredning, växter och krukor som öppnar då. Ehhhe...
 
7. Njuta, andas. Det är en del lediga dagar i maj och jag är expert på att boka in tusen grejer varje dag. Ska försöka låta bli men det är svårt att stoppa sig själv när man går på högvarv. Men jag ska verkligen försöka ta mig tid till det där med att bara vara, läsa bok på balkongen, ta en sovmorgon eller en lång och lugn kvällspromenad bara för att.
 
8. Vara ute. Så som vädret är nu vill jag aldrig någonsin gå in igen i hela mitt liv. Om det håller i sig ska jag försöka vara ute så mycket det bara går för att inte bli tokig av alla timmar jag spenderar inomhus på ett kontor.
 
9. Göra glass. Det kanske börjar bli dags att göra årets första omgång glass, kanske kan det vara ett bra bidrag till fredagens grillkväll? Mums!
 
10. Vårruset. Ännu ett datum att ha lite koll på är 21/5 när det är Vårruset här i stan, vi ska springa med hockeyn och jag har satt upp ett mål för mig själv som jag inte tror att jag kommer klara men som jag ska göra allt jag kan för att fixa ändå. 



LÄMNA EN KOMMENTAR


NAMN
SPARA

MAIL


HEMSIDA/BLOGG




KOMMENTAR









→ ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★
hemsida/blogg: http://www.saramadeleine.se
2018-05-11 @ 18:35:46

Vilken mysig start, jag badar alltid sent om jag ens badar ;). Sonen är som du och ska i tidigt. Men i år har magsjuka och annat stått i vägen. En första maj var det minusgrader och snöade men han skulle ändå i och bada :p. För isen var borta ;)

Svar: Haha, men nu är det varmt i vattnet så nu kan till och med badkrukorna bada haha!
Cornelia



→ Emma Engström
hemsida/blogg: http://nouw.com/emmaengstroms
2018-05-15 @ 07:33:41

Så många härligheter! Kommer nog dock ta ett bra tag för mig att ta det första doppet eftersom jag nästan fryser för det minsta lilla, haha! Kramar

Svar: Hahah, ja jo men nu har det värmts upp ordentligt i sjöarna så nu är det helt klart badbart :)
Cornelia



→ Matilda Berlin
hemsida/blogg: http://matildaberlin.se
2018-05-15 @ 08:57:40

Så himla mycket härligt du har att se fram emot =) STOR kram sötaste <3

Svar: Kram!
Cornelia



→ Angelica Wåhlin
hemsida/blogg: http://angelicawahlin.se/
2018-05-15 @ 11:42:01

Så mycket kul du verkar ha framför dig :)

Svar: Hih ja det blev en bra månad det där :)
Cornelia



→ Meg
hemsida/blogg: http://megs.blogg.se
2018-05-15 @ 12:15:38

åh, skoj med vårruset! sprang det för ett antal år sedan, var roligt och man fick en rätt så snajsig goodiebag ;)



→ Meg
hemsida/blogg: http://nouw.com/megsblog
2018-05-15 @ 12:16:43

åh, skoj med vårruset! sprang det för ett antal år sedan, var roligt och man fick en rätt så snajsig goodiebag ;)

(med rätt blogglänk höhö)

Svar: Hahah jaaa det fick man nu också! Massa gott! Och så fick man en picnicpåse om man anmälde en grupp på minst 6 pers (det gjorde vi) (såklart) och den påsen var riktigt, riktigt bra.
Cornelia



Trackback