MAJ GENOM TELEFONEN

Maj började med att jag och Magda tog årets första dopp vid båtbryggorna i Hälsinggården. Grejen har sedan jag var liten varit att alltid bada dagen efter sjön sköljer, i år var jag en dag för sen (ändå ok godkänt). Det var kallt som tusan och att isen låg två dagar innan detta är värt att ha med i tanken några bilder ner.
 
Första kulglassen köpte jag och lillebror på fiket innan vi stack ner till sjön och doppade tårna. Fortfarande inga knoppar på träden men lite värme i luften.
 
Fick fina små ägg, vaktelägg, av mammis.
 
Min kusin Nella var hemma från Berlin och en morgon åt vi frukost hos farmor och farfar innan vi packade ihop gitarr, vattendunkar, godis och annat och begav oss upp på Björkberget för att heja på alla som gick Dalkarlsvandringen. Så fin morgon i skogen <3
 
Samma dag som skogsmorgonen, efter att även ha sprungit ett roligt löplopp med hockeyn, hände jag hos Ellinor. Vi gjorde en insats på deras altan, planterade kryddor och blommor, sopade och skurade. Efteråt belönade vi oss med megafika, bebisgos och lite senare hämtpizza. En väldigt bra lördag.
 
Appropå Dalkarlsvandringen så åkte jag och pappa ned till Stockholm för att vara med sista biten. För att göra en lång historia kort så är vandringen en historisk tradition som går varannat år, man går från Mora till Stockholm och sista biten ansluter spelmän, fanbärare och folk klädda i alla sockendräkter. Pappa var fanbärare för vår socken och det var en väldigt fin upplevelse allltihopa.
 
En morgon vaknade jag pensionärstidigt och ba ååååhhhh kan dagen börja eller??? och gjorde iordning en hyfsad picnicfrukost som jag packade ned medan J vaknade till liv. Vi tog med oss Joel ut på båtbryggorna och hade en väldigt mysig morgon.
 
På mors dag åt vi pizza i Torsång med familjen. Det var en skön kväll, och det var så varmt och härligt vid älven. En fin kväll med mina fina.
 
Maj verkar ha varit en riktig pizzamånad (ehheh oops) för en helt vanlig onsdag körde vi pizzakväll i morfars trädgård. Han har så himla mysigt och han kallar sin uteplats för sin sommarbostad, och där vill han vara hela tiden. Eller nej. Lögn. Min morfar håller på och jobbar och donar och fixar med något prick hela dagarna men ibland sätter han sig i sin sommarbostad i några minuter innan han kör vidare med sina projekt. Han fyller snart 89 år den där morfarn, vilken krutgubbe va? <3 
 
Som sagt, att isen låg i början av maj, att vi hade över en meter snö för inte allt för många veckor sedan är rätt svårt att tro när det såg ut så här hemma hos mamma och pappa i mitten av maj. Vilken jäkla månad alltså! Väldigt bra, väldigt bra.



LÄMNA EN KOMMENTAR


NAMN
SPARA

MAIL


HEMSIDA/BLOGG




KOMMENTAR









→ Ida
hemsida/blogg: http://idasivertsson.blogg.se
2018-06-07 @ 18:04:50

Vilken mysig maj! Vilken väder man blivit bortskämd med!

Svar: Jaa verkligen! Nu är det liksom normalt väder och då fryser man som en liten lort haha!
Cornelia



→ Meg
hemsida/blogg: http://https://nouw.com/megsblog
2018-06-07 @ 21:34:35

aha! tack för upplysningen gällande dalkarlsvandringen. minns att jag såg bilder på din instastory med massa traditionsklädda människor i sthlm, var tvungen att dubbelkolla att det inte var nationaldagen eller dylikt, haha.

Svar: Hahahh! Det kunde man nästan tro. Det var fett fint!
Cornelia



→ Anonym

2018-06-07 @ 23:06:42

Vilka härliga bilder. Maj har verkligen varit helt fantastisk. Men bada, det hade jag aldrig gjort. Jag är världens badkruka haha

Svar: Haha! Det som är så härligt :)
Cornelia



→ Sussi
hemsida/blogg: http://nouw.com/enkelthemma
2018-06-07 @ 23:07:47

Glömde skriva i namnet. Föregående kommentar är från mig :)



→ Sussi
hemsida/blogg: http://nouw.com/enkelthemma
2018-06-07 @ 23:07:48

Glömde skriva i namnet. Föregående kommentar är från mig :)

Svar: Haha! Det är lätt hänt ibland :)
Cornelia



→ trollet
hemsida/blogg: http://lchftrollet.blogg.se
2018-06-08 @ 08:44:33

Ser urhärligt ut!! Berätta mer om vandringen!

Svar: Åh, tack! Jaa, jag har inte så mycket att berätta faktiskt. Men det är en väldigt fin vandring som går i olika etapper, ca 3 mil per dag. Totalt går man från Orsa till Stockholm på ca 10 dagar, övernattar i olika sockenstugor, skolsalar osv. Jag har gått enstaka etapper förut, men nästa gång (vandringen går vartannat år) planerar jag att gå hela med min bror. Det ser jag verkligen fram emot!
Cornelia



→ ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★
hemsida/blogg: http://www.saramadeleine.se
2018-06-08 @ 16:27:02

Vilken härlig maj du haft :)

Svar: Jaa, verkligen! En väldigt fin månad :)
Cornelia



Trackback