ett inlägg om hockeyn

Ja, det är ju konstigt egentligen. Att jag inte skriver mer om det, när det tar upp så mycket av min tid. Träningen i allmänhet och hockeyn i synnerhet är ju det jag ägnar den största delen av min lediga tid åt, och ändå nämner jag den knappt här inne. Jag är väl rädd att ingen bryr sig, tror jag. Och då är jag hellre tyst. För så fungerar jag, och så har jag alltid fungerat. Jag har alltid varit tyst, knappt märkbar i klassrum och sociala sammanhang. Bara funnits i bakgrunden, inte ensam och övergiven, men gärna för mig själv. Jag har alltid varit blyg, aldrig vågat ta plats, aldrig velat ta plats. Jag är och har alltid varit en tänkare, för det är ju så mycket enklare att tänka tyst och slippa dela med sig av vad som rör sig i huvudet. 
 
Jag började spela hockey när jag gick i åttan, jag hade innan det tävlat i simning och brottning under många år - två individuella sporter där jag tävlade ensam, med och mot mig själv. Att börja spela hockey innebar att jag blev en del av ett lag, en länk i en kedja där ingens egna prestation var starkare än alla våra prestationer tillsammans. Det var tufft i början, att märkas i omklädningsrummet, att prata med lagkamrater och tränare, att vara en viktig del i någon annans framgång. Efter mitt första år som hockeyspelare fick jag utmärkelsen "årets smygare" av mina tränare, jag fick även en reflex eftersom jag var svår att se i mängden. 
 
 
Tiden gick och något hände. Jag utvecklades, jag insåg hur mycket jag trivdes på isen. Förmodligen hjälpte det att mina föräldrar var väldigt engagerade i laget, jag hade min egna trygghet där i dem och jag fick fantastiska vänner som blev ännu en trygghet. Jag var fortfarande ingen som hördes, men jag gjorde mitt jobb på isen bättre för varje gång och jag insåg sakta att jag faktiskt gjorde nytta på planen. Det stärkte mig. Jag blev vald som lagkapten och förstod inte alls varför just jag skulle ha det ansvaret? Jag vågade ju inte ens prata så att alla hörde? Men jag blev stolt, så stolt. Mitt lag bytte klubb och vi blev starkare än någonsin, vi såg oss som en familj och kämpade för varandra. Vi delade mycket men mest av allt delade vi kärleken för fruset vatten och slipade skenor och det gjorde oss lyckliga. I laget hittade jag en plats, en roll som jag trivdes i, jag var fortfarande inte särskilt högljudd, men jag vågade säga vad jag tyckte, vågade ta ansvar och ta mig an rollen som lagkapten. Känslan av att jag var bra just för att jag var jag har mina föräldrar alltid förmedlat, men att få det bekräftat av människor i min egen ålder gjorde att jag kunde bära med mig känslan på ett nytt sätt. 
 
Jag kommer alltid vara blyg. Jag kommer aldrig tycka om att ta plats, att höras och synas. Men tack vare hockeyn har jag lärt mig att jag får vara just precis så. Jag har lärt mig att jag är viktig, att jag har rätt att säga vad jag tycker och jag har lärt mig saker om mig själv. Som att jag faktiskt är en bra ledare, som att jag verkligen tycker om att se andra människor utvecklas, att vara en del av deras utveckling både som person och som spelare. Jag har lärt mig att umgås över alla typer av gränser, att kämpa för det jag brinner för, jag har lärt mig om det samarbete som bara uppstår i ett lag. Jag har spelat i 10 år och har inte en tanke på att lägga skridskorna på hyllan.
 
Jag har engagerat mig mycket i klubben, jag har varit med och genomfört en organisationsförändring, startat upp kommittéer och varit sponsoransvarig för samtliga ungdomslag. Suttit på möten sena kvällar, ringt sponsorer och samarbetspartners i oändlighet och fört diskussioner med medlemmar och styrelse. Samtidigt har jag (förutom att jag pluggar 100% på högskolan och har två schemalagda jobb) spelat i damlaget, som under säsongen samarbetat med ett annat damlag, hållt träningar för flicklaget och hållt i friluftsagar där vi bjudit in skolklasser att prova på hockey, planerat för (och snart genomfört) Dalarnas första ishockeycup för flickor. Jag är ledare för cuplaget och tanken är att jag ska vara en av tre ledare till flicklaget vi kommer starta innan nästa säsong. Vi kommer ägna sommaren åt att rekrytera nya hockeyspelare och vintern åt att ge dem precis allt det här som hockeyn gett mig och mina lagkamrater; gemenskap, glädje, utveckling, trygghet och en stark tro på sig själv och sin del i sammanhanget. 



LÄMNA EN KOMMENTAR


NAMN
SPARA

MAIL


HEMSIDA/BLOGG




KOMMENTAR









→ MALIN
hemsida/blogg: http://malinkirstine.se
2016-02-29 @ 19:24:58

Väldigt intressant att läsa! Jag själv har faktiskt aldrig spelat hockey :) Kram

Svar: Du borde prova, det är det bästa!
Cornelia



→ sommarblom.blogg.se
hemsida/blogg: http://sommarblom.blogg.se/
2016-02-29 @ 19:45:54

Spännande inlägg att läsa!!

Svar: Vad roligt! :)
Cornelia



→ Paps

2016-02-29 @ 20:08:43

Bra gener?
Du är min favvodotter!!

Svar: Väldigt bra!! Pöss
Cornelia



→ Yohanna af Skovde
hemsida/blogg: http://yohannaafskovde.se/
2016-02-29 @ 20:37:28

Kul att läsa mer om det!

Svar: Vad roligt att du tycker det :)
Cornelia



→ Linn Strömberg
hemsida/blogg: http://cigarettesncush.blogg.se/
2016-03-01 @ 12:00:52

Jättekul att läsa! <3 Du är så grym

Svar: Tack! Vad roligt :)
Cornelia



→ Nimo
hemsida/blogg: http://nouw.com/niimo
2016-03-01 @ 16:33:51

Spännande att läsa! En tjej som spelar hockey är inte direkt det vanligaste. Så himla kul att få se en tjej som gör det! Kram

Svar: Tack snälla du! Nä, det är inte så jättevanligt tyvärr :/
Cornelia



→ Sarah
hemsida/blogg: http://CheerSarah.devote.se
2016-03-01 @ 18:00:57

De e kul me sport :)

Svar: Verkligen!
Cornelia



→ Cissi
hemsida/blogg: http://nastanperfekt.blo.gg
2016-03-03 @ 11:02:22

Spännande att läsa och kul med hockey! Känns inte som så vanligt att tjejer spelar det

Svar: Nä, det är inte så vanligt men det är så himla roligt! Alla borde testa :)
Cornelia



→ IDA-FOTO
hemsida/blogg: http://sidensfoto.blogg.se
2016-03-03 @ 16:33:17

Har nästan gått och väntat på ett sånt här inlägg, faktiskt undrat lite om din hockey! Superkul att läsa, är ju själv hockeyintresserad och omringad av hockey jämt och ständigt! :) Kram <3

Svar: Men vad roligt att du säger det, tusen tack!! <3 Prova spela vettja! :)
Cornelia



→ Tilda Barkselius
hemsida/blogg: http://fluring.blogg.se/
2016-03-06 @ 20:45:40

Jättekul att läsa, och få en snabblick av din utveckling. Grym är du!

Svar: Vad roligt att du tycker det! Tack snälla :)
Cornelia



→ Elsa

2016-04-16 @ 22:19:23

Bästa sporten med bästa laget💖

Svar: Så roligt att du hittade till oss och hocken! Heja oss!
Cornelia



→ Hanna
hemsida/blogg: http://hanna21.blogspot.com
2016-04-18 @ 16:29:53

åh vad fint skrivet. Hockey är bäst! Saknar att spela med er! Kul att ni ska starta flicklag! Du kommer vara en sån bra ledare för de!


Svar: Hurra!! Vi saknar dig!
Cornelia



Trackback