EN VANLIG TRÄNINGSVECKA

 
Okej. För alla er som sitter där hemma och verkligen, verkligen funderar på hur jag tränar nu när det inte är hockeysäsong säger jag bara: Håll till godo, här kommer svaret! Det tar alltid ett par veckor efter sista ispasset på våren innan jag hittar bra rutiner igen. Uunder vintrarna är jag i ishallen i princip varje kväll och att komma hem innan 21 är ovanligt, lägg där till matcher och träningar även på helgerna, så i början är det rätt skönt med den där fria tiden och att kunna träna lite på känn. Men sedan vill åtminstone jag igång med skapliga rutiner och lite så här håller jag på just nu.
 
 
Min träning har sedan april bestått av två större delar, min morgonlöpning och fysträningen med hockeyn. Morgonlöpningen har jag pysslat med sedan januari och fysen kör vi tre dagar i veckan tillsammans med ett av grabblagen. Det brukar vara ett lite tyngre styrkepass, ett uthållighetspass (nu börjar vi dock gå in på snabbhet/spänst istället) och ett något mer motoriskt och koordinationsinriktat styrkepass. 
 
 
Så här ser den här veckan ut och det är i stort så varje vecka ser ut, innehållet i fyspassen skiftar dock från vecka till vecka. Psst. Bilderna är från morgonens intervaller. Gillar verkligen den där grusgången och har flera gånger haft ett par orädda rådjur som käkat gräs och hållt mig sällis alldeles på sidan. 
 
Måndag
Fysträning: Snabbhet och spänst
Löpning, ruscher med riktningsförändring, koordination/snabbhet i repstege + trapp (spänsthopp etc), enbenshopp i hög trapp, ruscher i backe.
 
Tisdag
Morgonlöp: Intervaller
En av morgonlöpningarna kör jag intervaller, oftast tisdagar. Den här gången blev det 10 x 100 m och då försöker jag verkligen maxa. Ganska lång vila för att kunna ta i allt och springa med så hög hastighet det bara går. Löpning till och från intervallerna gör att passet blir ca 35 minuter långt.
Fysträning: Styrka
Eftersom det här passet inte varit än vet jag inte exakt vad det blir, men det kan innehålla tex skivstångsövningar, stationsträning, parövningar med medicinboll, bålkomplex. Övningarna är oftast gynnsamma för hockeyn, bygger styrka i hela kroppen. Passen brukar vara riktiga svettfester och träningsvärk på nya ställen varje gång är, tack vare varierade övningar och tyngre vikter, inget ovanligt.
 
Onsdag
Gym och simning
Egen träning, när jag gymmar brukar jag försöka få till ett pass som kompletterar fyspassen bra. Vet jag tex. att vi ska köra backintervaller dagen efter bränner jag inte av det tyngsta benpasset. Oftast kör jag någon konditionsövning ca 30-60 min och sedan styrka i ca 30-60 min. Den här veckan ska jag simma efteråt och jag planerar att köra 4 x 4 minutersintervaller på löpbandet och fokusera styrkepasset på överkropp.
 
Torsdag
Fysträning: Uthållighet
Någon form av löpintervall är utlovat. Har aldrig gått från något av våra intervallpass utan att benen skakat och tröjan varit genomblöt av svett hehe.
 
Fredag
Morgonlöpning: Distans
Fredagsmilen! Den andra morgonlöpningen kör jag lite längre, i början ca 3 km och sedan har jag ökat. De senaste 5 veckorna har jag så att säga milat. Försöker få en liiite bättre tid varje vecka. 
 
Lördag och söndag
Här brukar jag inte planera in något speciellt, men det blir alltid något ändå. Om någon kompis ska träna hänger jag gärna på där för att få lite avbrott i min egen träning, om inte så kör jag oftast något gympass (gärna med lång stretch efteråt - eller jag borde i alla fall), löpning, simning eller bara långa promenader.
 
 
Ja, men ungefär så va. Sen försöker jag alltid få in den där vardagsmotionen, går eller cyklar så gott som alltid till och från jobbet, fysen, gymmet, affären, stan eller vart jag nu ska. Jag tycker träningen är rolig just nu och har haft ett skönt flow väldigt länge nu, kanske sedan jag började med morgonlöpningen? Den är oavsett att rekommendera! Jaja, nog om detta nu. Hoppas att någon av er kanske blivit lite inspirerad till något, jag själv tycker det är roligt att se hur andra tränar för att få lite idéer och nya utmaningar! 



LÄMNA EN KOMMENTAR


NAMN
SPARA

MAIL


HEMSIDA/BLOGG




KOMMENTAR









→ Jessica Högberg
hemsida/blogg: http://lchftrollet.blogg.se/
2018-06-26 @ 13:16:19

Duktiga du!

Svar: Det vet jag inte, men det är roligt i alla fall! :)
Cornelia



→ Linnea Kinis
hemsida/blogg: http://linneakinis.blogg.se/
2018-06-26 @ 21:02:16

jag spelar innebandy och tycker också det är skönt att få ett litet avbrott precis efter att säsongen är slut och man bara får lite "fria kvällar" att ta det lugnt på. men ser ut som att du kört igång med sommarträningen ordentligt nu! skönt med lite morgonpass kan jag tänka mig :)

Svar: Jaa, jag förstår det! Det är nog viktigt att få lite uppehåll en stund. Sen är det extra roligt att köra igång igen :D
Cornelia



→ ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★
hemsida/blogg: http://www.saramadeleine.se
2018-06-27 @ 11:55:26

Så duktig du är som får igång träningen så där :D

Svar: Det är ju så himla roligt när man väl är igång! :)
Cornelia



→ torres
hemsida/blogg: http://nouw.com/torres
2018-06-30 @ 17:22:54

Bra jobbat fina du :D

Svar: :)
Cornelia



→ Maria Pettersson
hemsida/blogg: http://headoverheals.blogg.se/
2018-07-01 @ 21:53:52

Herregud vad du håller i gång! :) Heja dig!

Svar: Det är roligt när det rullar på! :)
Cornelia



Trackback